CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

30.7.08

Peristiwa Yang Menyedarkan Saya Tentang Pentingnya Menabung

Ibu saya sering menasihati saya dan adik-adik saya untuk menabung. Saya seorang pemboros, oleh itu saya langsung tidak menghiraukan nasihat ibu.
Pada suatu hari, saya dan bersama-sama dua orang rakan saya pergi ke pusat beli-belah untuk berbelanja serta menonton wayang. Malangnya, ibu salah seorang rakan saya tidak membenarkannya membawa lebih daripada lima dolar, jadi saya dan seorang lagi rakan saya merungut kerana ini bermakna kami perlu memberinya sedikit wang.
“Apalah ibu awak,” saya berkata kepadanya dengan marah. “Dah tahu awak nak pakai duit banyak, bagi banyak sedikitlah. Kedekut betul!”
Rakan saya berasa kecewa walaupun dia telah pun diberi sepuluh dolar oleh saya dan rakan saya. Kami pun pergi menonton wayang.
Tiba-tiba, seorang lelaki yang memakai topeng hitam dan berpakaian seperti seorang pencuri berlari ke arah saya. Saya tidak menyedari kehadirannya di hadapan saya kerana saya sedang khusyuk berbual-bual dengan rakan-rakan saya tentang cerita wayang tadi. Pencuri itu pun mengambil kesempatan itu untuk meragut beg saya.
“Tolong! Tolong!” saya berteriak. “Ada pencuri! Tolong saya!”
Beberapa orang terdengar teriakan saya lalu terus mengejarinya. Kira-kira sepuluh minit kemudian, mereka kembali dan memberitahu saya bahawa pencuri itu sempat melarikan diri. Saya menangis teresak-esak kerana dalam beg itu ada wang berjumlah lebih daripada seratus dolar, kad pengenalan saya serta banyak lagi barang-barang yang penting, dan beg itu berjenama mahal.
Apabila saya pulang, bapa saya memarahi saya sementara ibu saya pula berasa amat kecewa. “Ibu kan dah cakap, kalau ada duit banyak, jimat dan simpan di dalam tabung, jadi duit taklah kena curi,” ibu saya berkata. Saya berasa amar malu dan insaf. Saya berjanji pada diri saya sendiri untuk berjimat-cermat dan menabung.
Beberapa bulan kemudian, saya mengira duit yang ada di dalam tabung saya. Saya berasa amat gembira dan senang hati kerana duit yang saya simpan melebihi lebih daripada lima ratus dolar! Ibu bapa saya berasa bangga dan menyimpan duit itu ke dalam akaun bank saya. Saya juga berasa bersyukur kerana kejadian yang berlaku dahulu mengubah perangai saya supaya saya berkelakuan seperti sekarang.

0 komen: