CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

17.7.08

Tetamu Yang Tidak Disangka-Sangka

Hujan turun dengan lebat pada suatu malam Ahad. Aku dan keluargaku sedang makan malam. Ibu dan bapaku baharu sahaja pulang daripada Australia dan membeli banyak buah tangan seperti hadiah dan makanan dari sana. Aku berasa sangat gembira serta senang hati pada malam itu. Walaupun aku perlu tidur cepat kerana keesokkan hari ada sekolah, aku dibenarkan tidur lewat oleh ibu dan bapaku.
Tiba-tiba terdengar bunyi ketukan dari pintu rumah. Kami tertanya-tanya siapakah yang datang pada tengah malam ini. Bapaku pun bangkit untuk menjawab sementara aku dan ibuku mengemas meja yang dipenuhi makanan dan pinggan-pinggan yang kotor.
“Siapa yang datang tengah malam buta ini?” aku bertanya kepada ibuku.
“Entahlah,” dia jawab sambil mengeringkan pinggan. “Salah rumah agaknya.”
Seketika kemudian, kedengaran suara lelaki yang garau. Aku dan ibuku selesai membasuh dan mengeringkan pinggan lalu kami pun pergi ke ruang tamu untuk melihat tetamu kami.
“Ini adalah pengetua Sekolah Menengah Clementi Town, Cik Tan,” bapaku memberitahuku. Alangkah terkejutnya aku kerana Sekolah Menengah Clementi Town adalah sekolah menengah impianku. Aku berasa segan dan takut jika aku tidak dapat masuk ke sekolah menengah itu. Ibu bapaku menyambut kedatangan Cik Tan dengan tangan terbuka.
“Saya ada satu berita,” Cik Tan memberitahuku. “Kalau saya kata yang kamu diterima di sekolah menengah impian kamu, apakah reaksi kamu?”
Aku berfikir sebentar. “Mungkin saya akan berasa terkejut dan gembira dan mungkin tidak mempercayai apa yang saya dengar. Tetapi saya pasti yang saya akan berasa bersyukur dan lega.”
Cik Tan memberikan senyuman kepada aku. “Kamu nak tahu apa reaksi kamu yang sebenar?” Aku mengganguk dan Cik Tan pun menyambung. “Kamu diterima di Sekolah Menengah Clementi Town!”
Aku hampir pengsan. “Yahoo!” aku berteriak. Aku tidak kisah jika jiran aku melapor kepada polis. Ibu dan bapaku berasa amat gembira dan Cik Tan pun berkongsi kegembiraan kami. Seperti yang aku sangkakan, aku berasa amat bersyukur dan lega walaupun aku berteriak dan menjerit seperti orang hilang akal.

0 komen: